Analýza tendencií pri vývoji ľudský práv si žiada krátky teoretický úvod. Každá zmena legislatívy musí mať svoje opodstatnenie v zmene materiálnej situácie. Hovoríme o tzv. materiálnych prameňoch práva . To znamená taká zmena spoločenských pomerov , ekonomickej a inej situácie, že svojou kvalitou táto zmena musí byť odrazená v zmene predpisov inak by predpis bol obsolentný teda nevykonateľný .
Vývoj ľudských práv môžeme sledovať od čias Magny Charty a kolegovia historici by možno šli ešte ďalej , cez prijatie deklarácie práv človeka a občana (1789) až po súčasné dokumenty OSN a Rady Európy. Európsky dohovor o základných ľudských právach a slobodách v čl. 2 ustanovuje právo na život. Toto právo neskôr považuje za absolútne a to prijatím protokolov č. 6 a 11 o zákaze trestu smrti. Európska dohovor dokonca stanovuje aj istú kvalitu ako právo občana a to napr. zákazom mučenia ( absolútne zákaz nemožnosť výnimiek) , zákaz otroctva a podobne. Môžeme povedať , že celý vývoj európskeho právneho prostredia bol postavený na práve na život a výnimky z tohto práva bol trest štátu voči osobám ktoré sa previnili obzvlášť závažným spôsobom . Samozrejme neberiem do úvahy barbarské režimy ale civilizované dejiny Európy.
Dnes sme svedkami toho , že toto právo sa relativizuje vznikom nových práv. Ide o tendencie na právo na interrupciu , právo na identitu a právo na dobrú smrť( eutanázia).
V mojom článku sa budem snažiť poukázať na niektoré úskalia týchto tendencií ako v slovenskom právnom poriadku tak aj v Európskom meradle.
Právo na interrupciu. Budem sa držať striktne legislatívnej polohy tohto práva a uvediem tri argumenty prečo jeho ukotvenie ,k akému sú vážne tendencie sú nebezpečné:
a.) Základná požiadavka na legislatívu je jej jasnosť a pravdivosť. Inak sa akákoľvek legislatíva dostáva do polohy zvrátenosti viď . norimberské zákony, zákony z 1934 SSSR , alebo terminus technicus konečné riešenie. V dejinách je bohužiaľ veľa prípadov kedy sa prijali zákony v rozpore s vyššie uvedenými požiadavkami. Právo na interrupciu v takomto gramatickom význame je rovnako zavádzajúce. Nejde totiž o interrupciu, ale skončenie tehotenstva zásahom lekára , nie je jeho prerušenie. Logicky totiž po interrupčnom zásahu nebude pokračovať .
b.) Zakotvením tohto práva sa minimálne v SR mení katalóg práv a vecné práva , teda právo vlastniť sa dostáva nad právo na život. Náš právny poriadok totiž priznáva právo na dedičstvo ako vecné právo sui generis aj nascituru. Ale zároveň mu negarantuje právo na život teda právo narodiť sa. Dnes v spoločnosti prebieha veľká diskusia o tom či dnešný svet je postavený na bytí jednotlivca alebo jeho vlastníctve. Tendencia práva na interrupciu by jasne dala primát právu na vlastníctvo – vecnému právu.
c.) Diskriminačný princíp. Iniciatíva práva na interrupciu hovorí o práve ženy. To znamená že sa popiera právo druhého ( otca ) na spolu rozhodovací proces. Pričom žena de facto môže rozhodovať aj o nasciturovi mužského pohlavia. Takáto diskriminácia naruší významnou mierou sociálne väzby a ženu dostáva do pozície nadradenej osoby.
Právo na eutanáziu. Formálna rovina tohto práva umožňuje tretím osobám ukončiť život inej osoby a to minimálne v podobe jej aktívnej podpory pri sebevražde. Podkladom má byť lekárska správa o nezvratnosti procesu zomierania. Už len samotný moment , že tretia osoba priamo alebo nepriamo ukončí život inej osoby dostáva takéto konania do roviny blízkej vražde. Môžeme dokonca hovoriť o vražde so súhlasom. Materiálna rovina je však ešte zaujímavejšia. Nie som zástancom pocitových tendencií v práve. Každý právne relevantný úkon má spĺňať dve kritéria . Právne účinky rovnakých úkonov majú byť rovnaké. A vyhodnotenie týchto úkonov má byť objektívne merateľné. Ak niekto v stave citového pohnutia požiada iného o zabezpečenie sebevraždy je to čo? Aj táto osoba ma logickú vlastnosť , že zomiera. ( od narodenia totiž všetci zomierame). Aj táto osoba tak vykoná dobrovoľne v stave síce pohnutia, ale dobrovoľne. Aj osoba chorá na AIDS tak môže urobiť dobrovoľne aj keď v stave úzkosti. Kto poskytne pri ukončení života objektívne merateľnú hranicu kedy je prípustná dobrovoľná vražda alebo kedy nie . Upozorňujem, že pohnútky aj depresívneho mladíka aj 80 ročnej onkologickej pacientky sú rovnaké odmietajú pokračovať v živote. Ukazuje sa nám , že je skoro nemožné určiť hranicu kedy jedna osoba má právo na smrť a druhá nie. V takto komplikovanej sociálnej a humanitárnej situácii zvoliť cestu legalizácie nezvratného procesu je nebezpečná tendencia.
Právo na identitu . OSN vyšla nedávno s kritikou hniezd záchrany lebo porúšajú právo na identitu dieťaťa . Hniezdo záchrany ma svoj materiálny dôvod v konaní matiek, ktoré z rôznych príčin opustia po pôrode svoje deti . Štát podľa mňa správne zabezpečil právo na život dieťaťu cestou anonymného „opustenia“ Ak by si sme priznali právo na identitu ako nadradené právu na život štát de facto poruší svoje povinnosti zabrániť neľudskému správaniu čo iste je aj smrť hladom novonarodeného dieťaťa .
Tri práva , pri ktorých sa stupňuje tendencia na ich prijatie obmedzujú právo na život. Sú výnimkou z absolútneho práva na život každého . A to bez materiálnych príčin. Hodnotím ich ako veľmi nebezpečné tendencie v európskom legislatívnom prostredí.
George :-) ...
Pripomína mi to časť z bakalárskej ...
++++ niet nic dodat.Ok nieco mozno ...
mas pravdu mirka.Lekarska veda nas ...
Pozor, nevravim o zdravotnom postihnuti,... ...
Celá debata | RSS tejto debaty