Dlhé roky sa viedla vojna medzi stavebníkom vs. útvarmi hlavného architekta (prípadne tomu podobné organizačné zložky obce/mesta). Celý problém bol v tom, že stavebný úrad – mesto vás odkázalo na „záväzné stanovisko“ nejakého odboru, napr. architektov mesta, ktoré malo slúžiť ako podklad pre rozhodnutie ohľadom súladu s územným plánom. Mnohokrát však bola kreativita architektov taká, že riešili aj otázku ochrany prírody a krajiny, pamiatok, dopravy či „bezpečnosti štátu“. Do 1. apríla 2024 bol takýto postup nezákonný, pretože stavebný zákon vyslovene stanovoval, že ak je obec stavebným úradom, nemôže byť zároveň aj tzv. dotknutým orgánom a vydávať sama sebe záväzné stanoviská. Navyše platí, že právnu subjektivitu má len obec ako orgán verejnej správy, nie organizačné zložky. Teda, stavebný úrad si mal urobiť záver sám. Či vlastnou odbornosťou svojich zamestnancov, alebo v rámci konzultácie s nejakou organizačnou zložkou obce/mesta, to už, ako sa hovorí, bolo šuma-fuk.
- apríla 2024 vstúpil do účinnosti zákon č. 200/2022 Z.z o územnom plánovaní a rozsiahla novela stavebného zákona. Jedným z podstatných pilierov novej právnej úpravy je etablovanie obce ako svojského dotknutého orgánu (v práve hovoríme o tzv. orgáne sui generis svojho druhu), ktorý podáva záväzné stanovisko zatiaľ do konaní podľa stavebného zákona. Aký bude ďalší vývoj zákona o výstavbe (jeho účinnosť bola odložená), to nevieme.
Čo to znamená? Že obec má od 1. apríla významnú právomoc dávať záväzné stanovisko, bez ktorého nezískate ani povolenie, ale je napríklad aj jedným z podkladov pre tzv. spojenie konania územného a stavebného. Teda, ide o významný právny akt. Jeho významnosť je podčiarknutá aj faktom, že podľa § 24 predmetného zákona bude priamo preskúmateľné úradom. Úrad vydá upozornenie, na ktoré do 21 dní buď obec (resp. niekedy aj VUC) reaguje pozitívne a vydá nové stanovisko, alebo ho úrad nahradí svojim. A aj takéto rozhodnutie je preskúmateľné súdom a to vo všeobecnej lehote 2 mesiacov. Zvláštnosťou je, že takáto žaloba má priamo odkladný účinok (zvyčajne oň musíte osobitne žiadať).
Ak v tomto momente vznikli ovácie radosti na obecných alebo mestských úradoch z novej kompetencie, je potrebné povedať aj to b.). Záväzné stanovisko bude zrejme chápané ako opatrenie, musí mať jasný výrok, riadne odôvodnenie a zakladá aj nárok na náhradu škody za nezákonný alebo nesprávny postup. Teda, tak z hľadiska formy, ako aj z hľadiska obsahu, si bude žiadať oveľa precíznejší postup ako doteraz.
A aj kreativita niektorých úradníkov – architektov dostala zákonné obmedzenie. Podľa § 11 písm. i.) zákona o územnom plánovaní sa takéto záväzné stanovisko vydáva len vo veciach súladu s územným plánom. Náročnosť spracovania záväzného stanoviska obcou bude aj v tom, že musí smerovať vždy k predmetu konania. Iné je, ak jeho záverom má byť procesná otázka spojenia konaní, iné ,ak ide o povolenie stavby.
Teda viac roboty a zodpovednosti, menej kreativity.
Celá debata | RSS tejto debaty