Polemika: záväzné stanoviská v stavebných konaniach (1. )

Každý, kto sa venuje inžinieringu, to pozná. Stavebný úrad ešte ani nezačne konanie a  hneď  stavebníka vyzve, nech doloží záväzné stanoviská hasičov, hygieny či inšpektorátu práce. Ich okruh je závislý od toho, o ako problematickú stavbu ide. Ak stavebník ešte pred začatím konania doslova ako prílohu žiadosti nepredloží všetky záväzné stanoviská, stavebný úrad konanie zastaví. Je takéto konanie správne? Čo hovorí zákon a prečo sa takto ustálila prax?

V prvom rade treba povedať, že hovoríme o záväzných stanoviskách podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku v znení neskorších právnych predpisov. Legislatíva  dnes (t.j. po 1. apríli 2024) pozná aj záväzné stanovisko obce, o čom bude reč v druhom diele tejto série blogov. Podľa tohto právneho predpisu, t. j stavebného zákona, je stavebný úrad povinný zabezpečiť si záväzné stanoviská dotknutých orgánov do konania. Zákon to upravuje tak, že stavebný úrad oznámi dotknutým orgánom začatie konania a buď v lehote alebo do ústneho konania sa môžu vyjadriť a určiť podmienky za ktorých súhlasia zo stavbou, alebo ak sa nevyjadria, zákon hovorí o tzv. prezumpcii (predpokladu) že súhlasia.

Vyhláška Ministerstva životného prostredia č 453/2000 Z. z. napríklad v ustanovení § 8 zakladala povinnosti predložiť záväzné stanoviská už pred začatím konania ako súčasť žiadosti. Takouto úpravou de facto menila zákonnú povinnosť stavebného úradu a preniesla ju na stavebníka (žiadateľa). Zároveň, keďže podľa príslušných ustanovení stavebného zákona dotknutý orgán nemôže len tak meniť svoj názor, ktorý je predmetom záväzného stanoviska, tak vykonávací predpis  obmedzil v zákone danú možnosť dotknutých orgánov vyjadriť sa počas konania k predmetu povolenia.

V zmysle čl. 2 ods. 2 Ústavy SR orgán verejnej správy môže konať len na základe ústavy alebo zákona. Teda delegovanie povinností zo strany stavebného úradu na stavebníka, v rozpore s znením zákona, je absolútne nesprávnym postupom. Záväzné stanoviská majú vznikať len na základe iniciatívy stavebného úradu počas konania, tak ako to predpokladá znenie zákona.

Nižší právny predpis predsa nemôže meniť zákon, to by bolo prakticky vytváranie „zákonodarnej konkurencie“ zo strany orgánu štátnej správy smerom k národnej rade. Koľko zákonodarných orgánov by sme potom asi mali?

Vzniká tu však aj iná otázka: podľa tejto divnej praxe  sa dotknuté orgány vyjadrujú k „zámerom“ projektov, ktoré nemusia nevyhnutne skončiť v konaní. Tak vytvárajú istú formu konzultatívnej činnosti mimo rámca konania a je potrebné položiť si otázku, či skutočne je technicko-personálna vybavenosť orgánov verejnej správy taká, že môžu realizovať aj úlohy, ktoré im zákon nezveruje v rámci „voľno časových aktivít“ (voľno časových preto, lebo ako úradná činnosť sa dá hodnotiť len to, čo zákon vyslovene hovorí, teda v tomto prípade vydávanie záväzných stanovísk do konaní).

V konečnom dôsledku tu vidím aj ďalší problematický rozmer. Zastavenie konania na základe tzv. neúplnej žiadosti len z dôvodu nedodania záväzných stanovísk pred konaním znamená odobratie možnosti realizovať svoje procesné práva účastníkovi konania a to je už otázkou zákonnosti, legitímneho očakávania a požiadavky  na dodržiavanie princípov  právneho štátu a teda ide o celkom lukratívnu tému, ak by sa žalovala v rámci ľudsko-právnej agendy.

 

Reforma stavebného práva: záväzné stanoviská obce (2) .

16.04.2024

Dlhé roky sa viedla vojna medzi stavebníkom vs. útvarmi hlavného architekta (prípadne tomu podobné organizačné zložky obce/mesta). Celý problém bol v tom, že stavebný úrad – mesto vás odkázalo na „záväzné stanovisko“ nejakého odboru, napr. architektov mesta, ktoré malo slúžiť ako podklad pre rozhodnutie ohľadom súladu s územným plánom. Mnohokrát však bola [...]

Reforma stavebného práva ? Fx !

13.05.2021

Zrejme celá odborná verejnosť sa zhodne na tom, že aktuálny stavebný zákon z roku 1976 je súhrnom problémov, ambivalentných ustanovení a z hľadiska požiadaviek na územný rozvoj len veľmi kostrbato použiteľný zákon. Rovnako predpokladám, že sa laická aj odborná verejnosť zhodnú na tom, že najväčšie problémy prináša priam magická lehota, v ktorej na [...]

V Kežmarku nič nové, alebo spravodlivosť pre všetkých. ..

22.04.2021

Európska únia, Štrasburg, OSN, rôzne komisie či ochrancovia práv produkujú tony papiera, s cieľom zlepšiť právnu ochranu jednotlivcov a ich prístup k spravodlivosti. Je to pekná teória, avšak stále nedosiahnuteľný cieľ v mnohých prípadoch. Nezvyknem blogovať o konkrétnych prípadoch, v tomto konkrétnom som ale nahnevaný a preto sa aj s verejnosťou podelím o jednu [...]

sneh, zima, zasnežená cesta, policajné auto, polícia

Cestu medzi Zvolenom a B. Bystricou zaplavilo. Pri Krupine sa vylial potok, Sliač skončil pod vodou

26.11.2025 08:54, aktualizované: 09:59

Riziko povodní je hlásených vo viacerých okresoch.

Požiar / Oheň /

Tragédia v Kozárovciach. Pri požiari rodinného domu prišla o život žena a jej tri deti

26.11.2025 08:06, aktualizované: 09:00

Hasiči zasahovali niekoľko hodín.

Israel Palestinians

Brusel zaregistroval občiansku iniciatívu o zastavení asociačnej dohody s Izraelom

26.11.2025 08:03

O iniciatíve rozhodne eurokomisia vtedy, keď získa aspoň milión podpisov občanov členských krajín EÚ.

France Defense

Nesmieme byť slabí zoči-voči Rusku, upozornil Macron. Asi vycvičí dobrovoľníkov pre armádu, koľko im zaplatí?

26.11.2025 08:00

Vo Francúzsku sa špekuluje, že prezident oznámi opätovné zavedenie povinnej vojenčiny. Zrejme však predstaví iný plán posilnenia ozbrojených síl.

piry

"Memento homine quia pulvis es et in pulverem reverteris"

Štatistiky blogu

Počet článkov: 32
Celková čítanosť: 107817x
Priemerná čítanosť článkov: 3369x

Autor blogu

Kategórie